lördag 22 maj 2010

Moskvas son

Här följer då ett inlägg om min gamla Mosse som jag tyvärr inte äger mer men endå.
Moskvas småbilsfabrik började smått med modellen KIM men andra världskriget kom emellan och produktionen sattes om till militära ändamål. 1945 släpade ryssarna ham pressverktyg till Opel Kadett som krigsskadestånd av nazisterna och lagade rätt och slätt ihop en ren kopia och döpte den till Moskvich-400. Givetvis var den lite mera heavy duty då den var rysk. Moskvich ska i övrigt betyda Moskvas son.

Moskvich-opeln gick bra och fabriken expanderade och bilarna gick på export till många västländer tom England och tillverkades även i tex Sverige! Man kan säga att Moskvich tillverkades i 7 inkarnationer om man borträknar KIM som knappast såg en fullskalig produktion. Efter 400 följde 402 sen 408,412,2140,aleko och till sist Kalita och Knjaz Vladimir bilarna. Det finns mycket intressanta anekdoter om Moskvichar, för mycket för att skriva det här. Bland annat var det den första Sovjetbilen som hade nån sorts form av säkerhetstänkande i form av bälten och vadderade paneler. Den var också väldigt välutrustad i förhållande till väst konkurrenter. Motorn var i princip skottsäker och man kunde byta cylinderfoder i den samt att den hade överliggande kamaxel redan på 60-talet vilket inte var så vanligt. Tyvärr slutade i princip Moskvich att evolveras i samband med den hyffsat revolutionerande 408/412 modellerna. Jag hade en 412 som var lite av en påbyggnad på 412 och allt utom lyktorna(tillverkade i DDR) var från Sovjet! Säg vilken tillverkare som har så idag?

412 ställde även upp i ett Rally och kom 3a mot kunkurrenter som b.la. Porsche! Inte dåligt! 412 blev Moskvich mest sålda bil och följdes av den uppgraderade 2140 med samma motor men med ännu kantigare kaross. 1986 släpptes Moskvich Aleko som var den första framhjulsdrivna Mossen. Tyvärr fick den samma motor som de gamla 60-talarna då pengarna tröt iom att Sovjet var på fallrepet. Moskvich privatiserades i samband med Sovjets upphörande och fortsatte tillverka usla och totalt smaklösa kärror tills konkursen 2002. R.I.P Moskvich. Tyvärr har alla ryska tillverkare drabbats av samma öde och om de itne lägger manken till kommer andra fräsiga märken som Lada och Volga med gå i graven snart...

Här följer THE EVOLUTION OF MOSKVICH!:

KIM-10 1940-1942

Moskvich-400 byggd på Opel Kadett 1945-1956

Moskvich-402 1956-1965

Moskvich-408 1964-1976(!)

Moskvich-412 1967-1982 Samma Moskvich som jag hade, fabrikens guldålder!

Moskvich-2140 1976-1988 här i rallyskrud, Moskvich hade stora framgångar i rally framförallt i forna östblocket och gjorde även rena racingbilar.

Moskvich Aleko 1986-2001(!) Moskvich första framhjulsdrivna modell, karossformgivningen sades vara stulen från "car of the year 1976" Simca 1307/Talbot Alpine.

Moskvich Kalita 1998-2002 Drevs med motorer från Renault och hade en minst sagt udda design, ingen storsäljare.... och vart också Moskvich sista skrik!

Här följer en bubblare och vad som skulle kunna bli nåt så unikt som en Sovjetisk snygg cab! Ingenjörerna på Moskvich hade nämligen lagat ihop en cabriolet av 408an men tyvärr godkände inte Politbyrån förslaget med motiveringen att den var för lyxig och onödig. Jag tycker iaf att de lyckades riktigt bra med modellen:
Moskvich-408 Tourist prototyp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar